پکیج تصفیه فاضلاب قالیشویی

پکیج تصفیه فاضلاب قالیشویی

یکی از منابع اصلی تولید پساب که امروزه هم به صورت خانگی و هم به صورت صنعتی تولید می شود پساب قالیشویی می باشد. اما امروزه با توجه به مشکل کم آبی  و افزایش هزینه های مصرف آب در ایران این صنعت با مشکل هزینه های بالای ناشی از مصرف آب و همچنین مشکل دفع فاضلاب مواجه شده است. از آنجایی که پساب قالیشویی حاوی مقادیر زیادی از مواد شوینده و دترجنت می باشد، تخلیه آن در اگوی شهری نیز منع محیط زیستی خواهد داشت. ازطرفی با توجه به رشد صنعت شوینده ها در کشور، الودگی های زیست محیطی ناشی از دفع غیر اصولی فاصلاب های این صنایع می تواند برای منابع آب مشکل آفرین گردد. نظر به تنوع مواد به کار گرفته شده در این صنعت، ویژگی های فاضلاب می تواند در شرایط مختلف متفاوت باشد و برای جداسازی مواد مختلف روشهای فیزیکی وشیمیایی و بیولوژیکی متعددی به کار گرفته شود. تقریبا تمام این روش ها به صورت ترکیب های مختلف در پکیج تصفیه فاضلاب قالیشویی مورد استفاده قرار میگیرند.



فاضلاب تولیدی از واحدهای قالیشویی از نظر خصوصیات کیفی نزدیک به فاضلاب بهداشتی می باشد با این تفاوت که نسبت به فاضلاب بهداشتی دارای مقدار بیشتری مواد شونده، دترجنت ها و مواد کف زا است. در واحدهای قالیشویی به ازای هر متر مربع قالی شسته شده بین ۳۰ تا ۴۵ لیتر فاضلاب تولید می شود. همانطور که از اسم صنعت قالیشویی نمایان است فاضلاب تولیدی از این صنعت حاوی مواد سبک وزن که ناشی از الیاف کنده شده و شسته شده از قالی ها به همراه مواد شوینده ای است که در طی فرآیند شستشو مصرف شده است.

فرآیندهای موجود تصفیه فاضلاب قالیشویی

فرآیندهایی که در پکیج تصفیه فاضلاب قالیشویی انجام می گیرند به طور کلی شامل موارد زیر است

آشغال گیر: حذف و جداسازی مواد جامد و شناور در فاضلاب توسط فرآیند فیزیکی به نام آشغال گیری انجام می شو

متعادل ساز: عملیاتی که برای یکنواخت سازی و همگن سازی پسابهایی که دارای شدت و غلظت متفاوت هستند انجام می شود متعادل ساز نام دارد

اختلاط سریع: اختلاط سریع از جمله واحدهای مهم در بسیاری از فازهای تصفیه خانه می باشد. اغلب اوقات اختلاط سریع پیوسته در جایی که یک ماده باید با سایر مواد مخلوط شود کاربرد دارد.

در این مرحله از فرآیند که به اصطلاح قلب روش تصفیه شیمیایی به حساب می آید، از مواد منعقد کننده (آلوم- سولفات آهن-آهک) یا مواد کمک منعقد کننده (پلی الکترولیت) استفاده می شود. در این واحد با استفاده از همزنهای دور تند فاضلاب با مواد منعقد کننده به مدت تقریبا ۱ دقیقا با دور تند هم زده می شود.

لخته سازی (فولکولاسیون): بعد از تزریق مواد منعقد کننده در واحد اختلاط سریع فاضلاب به واحد لخته سازی منتقل می شود و مدت زمان بیشتری( تقریبا ۳۰ دقیقه) با سرعت کمتری نسبت به اختلاط سریع هم زده می شود. از جمله عوامل موثر در فرآیند لخته سازی می توان به PH ، درجه حرارت فاضلاب و سرعت اختلاط اشاره کرد.

مخزن ته نشینی: مخزنی است که در آن فاز جامد از مایع جدا شده و جامدات به هم تنیده شده در آن با استفاده از نیروی ثقل در این مخزن ته نشین می شوند. فاضلاب مرحله لخته سازی به واحد ته نشینی منتقل می شود و در این واحد زمان لازم برای ته نشین شدن لخته های ایجاد شده به فاضلاب داده می شود.

فیلتراسیون: فیلترهای شنی تحت فشار، متداولترین و پرکاربردترین مخازن شناخته شده برای انجام عمل فیلتراسیون و کاهش کدورت آب در جهان به شمار می رود. بعد از واحد ته نشینی، فاضلاب به منظور رفع کدورت و مواد معلق جزئی در فاضلاب از واحد فیلتر شنی استفاده می شود.

مکانیزم عملکرد فیلترهای کربن بر اساس جذب سطحی می باشد. در این فرآیند آب یا فاضلاب حاوی مواد آلی از بالای فیلتر توسط نازل های پخش کن، بر روی بستر فیلتر کربنی ریخته می شود.

با عبور آب (فاضلاب) از میان بستر کربنی، فرایند جذب سطحی مابین ذرات آب(فاضلاب) و بستر فیلتر انجام می شود و آب (فاضلاب) خروجی از پایین فیلتر آبی(فاضلابی) عاری از مواد آلی بوده که مشکل رنگ و بوی آب(فاضلاب) نیز در طی این سیکل حل خواهد شد.

گندزدایی: کاربرد واحد گندزدایی، موجب کاهش بوی نامطبوع فاضلاب در نتیجه اکسیداسیون مواد آلی فاضلاب و همچنین کاهش مواد روغنی و درجه کدورت فاضلاب می شود.

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب قالیشویی

تصفیه آب قالیشویی به منظور استفاده مجدد پساب قالیشویی یا در حدود استاندارد محیط زیست

گندزدایی مناسب فاضلاب

عدم تولید بو و آلودگی محیطی در محیط قالی شویی

امکان جابجا نمودن پکیج

مصرف کم انرژی

نیازمند نبودن به اپراتور

کمترین میزان فضای اشغالی

پایین بودن هزینه تعمیر ، نگهداری و بهره برداری


جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت مهاب مراجعه نمایید.

Comments